قوانین اعطای ملک بزرگ در تهران با وام شهرداری

عنوان 20- طبق مقررات موجود، املاک کلان شهر تهران که ارزش ریالی آنها از حد معینی بیشتر باشد، بدون کسب مجوز از شورای شهر ممنوع است. از این رو در چند ماه گذشته لایحه قانونی واگذاری برخی املاک متعلق به شهرداری تهران مورد پذیرش شورای شهر قرار گرفت که به تصویب نمایندگان مجلس شهر نیز رسید. این حادثه تقریبا بلافاصله پس از اعلام علی ریزو ذوکونی مبنی بر پرداخت 90 درصد از بدهی های شهرداری تهران تا پایان سال جاری رخ داد و به نظر می رسد نقشه راهی است که مدیریت شهری برای رهایی از بدهی دنبال خواهد کرد.

بودجه مصوب شهرداری تهران برای سال جاری حدود 76 هزار تومان و کل بدهی های شهرداری باقی مانده از دوره های قبل حدود 70 هزار تومان است. با این توصیف مشخص می شود که پرداخت بیش از 60 هزار تومان از کل بدهی در ماه های باقی مانده از سال جاری با ظرفیت های بودجه مصوب مطابقت ندارد.

حال با واگذاری یک قطعه ملک چهار هزار متری به ارزش چهار هزار و 200 میلیارد ریال واقع در منطقه 18 به بانک مشخص می شود که شهرداری به چه ظرفیتی برای پرداخت بدهی های انباشته امیدوار است. فروش دارایی های ملکی در اختیار شهرداری راهی است که مدیران شهری برای کاهش بار بدهی تهران و فراهم کردن امکان دریافت وام جدید از شبکه بانکی برای پروژه های عمرانی آتی در پیش گرفته اند. اما آیا راه حل صرفه جویی در بدهی های انباشته به نفع شهر و شهروندان انتخاب شده است؟

پاسخ کارشناسان به این سوال قطعا منفی است. طرفداران واگذاری املاک مشاع، جریمه های روزانه معوقه وام بانکی شهر را از شهر و شهروندان دلیلی برای رهایی از این بدهی ها به هر قیمتی حتی با اعطای اموال شهری به ویژه ملکی می دانند. ویژگی در این میان، اصل مهمی که در این بحث فراموش شده، ارزش بی بدیل دارایی های ملکی شهر است.

هر ملکی که داده می شود مانند بخشی از پس انداز آینده شهر است و تفاوتی بین زمین خام و زمین نیست. املاک بارگیری شده با کاربری های مختلف، در صورتی که به عنوان دارایی شهری نگهداری شوند، می توانند در قالب استفاده از ابزارهای پولی یا حداقل اجاره ملک، زمینه ساز کسب درآمد پایدار باشند و در مورد املاک خام، مشخص است که محدوده محدودی از شهر متعلق به این دسته از اراضی بوده و باید در اختیار دستگاه اجرایی دولت شهرستان باشد تا در آینده بر اساس نیاز شهر برای ارائه خدمات سرانه یا استفاده شود. هرگونه استفاده ضروری دیگر به این ترتیب مشخص می شود که واگذاری ملک به معنای هزینه بانک آینده تهران است. این هزینه ای است که هیچ درآمد آتی نمی تواند جایگزین آن شود. علاوه بر این، هر قطعه زمین در شهر دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از نظر مختصات با هیچ زمین دیگری قابل مقایسه نیست. اما واگذاری اموال هزاران میلیارد تومانی به وام دهندگان بانک های شهرداری اشتباهی است که شهرداری از شبکه بانکی گرفت تا وام لازم برای شروع اعطای وام را بگیرد.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما