نقش هایی که فردوس کاویانی را با آن ها به خاطر دارید


آفتاب نیوز :

فردوس کاویانی اردیبهشت 1395 پس از مدت ها در مهمانی این هنرمند حاضر شد و تغییر چهره او واکنش های زیادی را از سوی مردم و هوادارانش به همراه داشت. در آن مناسبت جز یک جمله از خوشحالی حضور در این جمع نتوانست چیزی بگوید. دو ماه بعد همسرش در گفت و گو با سایت آپارات اعلام کرد که از بیماری پارکینسون رنج می برد و تحت درمان است. از آن پس هر از چند گاهی با خوشحالی و گاهی با نگرانی اخباری از وضعیت او منتشر می شود. آخرین خبر دیشب رسید.

با این حال، او هنوز هم ممکن است به خاطر نقش های ماندگارش در یادها بماند. از دانشمند محله بروبیا تا بهبود سریال یک زن:

مش مهدی مستاجرین:

کمدی فراموش نشدنی داریوش مهرچوی نقش های ماندگار زیادی دارد. یکی از آنها مش مهدی با بازی فردوس کاویانی است. مش مهدی به گفته خودش سرکارگر و سازنده است و مستاجران این خانه او و کارگرانش را برای تعمیر خانه می برند. اما وقتی نماینده صاحب خانه، عباس اوگویی سوپرگوست (عزت اللهی جامی) متوجه نیمه ویران شدن خانه ها مانند منطقه جنگی می شود، کار را متوقف می کند. مش مهدی به کارگران دستور می دهد که وسایل جمع کنند و بعد برای گرفتن حقوق و انتقال آن به دیگری به هر خانه ای می زنند و هر بار ناامید به واحد دیگری می روند. نفر آخر می گوید پول را از طبقه اول و از نماینده مالک بگیرید. مش مهدی و کارگران به سمت نمایندگی مالک می روند و دستانشان را بالا می برند تا در را بزنند، اما عباس آقا سوپرگشت که صداها را از راهرو شنیده بود فریاد می زند که از کسانی که برایشان کار کرده اند پول بخواهند.

مش مهدی این بار افتخار می کند و همه را جمع می کند و با خود می برد. اما پس از دقایقی صاحبخانه ها و مستاجران برای یافتن کارگران و پرداخت پول آنها سوار ماشین می شوند. بعد سکانس معروف مهمانی و باربیکیو در منزل نماینده میزبان است. کاویانی در نقش مش مهدی چنان سادگی و رفتار کارگر شهری از خود نشان می دهد که مخاطب بازیگر بودن او را فراموش می کند.

کرمعلی، خانم

دومین همکاری فردوس کاویانی و مهرجویی در «بانو» انجام شد. این فیلم در سال 1970 ساخته شد، اما توقیف شد و تا چهار سال بعد اجازه نمایش داده نشد. این فیلم داستان زنی به نام بانو را روایت می کند که شوهرش او را ترک می کند و با زن دیگری ازدواج می کند. خانم برای تحمل این وضعیت و رفع تنهایی کرمعلی، باغبان همسایه و خانواده اش را که جایی برای زندگی ندارند، به خانه بزرگش راه می دهد. اما رفته رفته با باز شدن پای قربانسالار از خانواده کرمعلی، ماجرا شکل دیگری به خود می گیرد. گوربونسالور شروع به دزدی وسایل منزل می کند و رفتار دیگران نیز باعث ناراحتی خانم می شود. در آخر تمام میهمانان را از خانه اش بیرون می کند و همسرش را که با حسرت نزد او برگشته رها می کند و خانه را ترک می کند. در اینجا کاویانی نقش یک باغبان معمولی شهر را بازی می کند. اما رفتار و گفتار او با مش مهدی مستاجران کاملا متفاوت است و این موفقیت بزرگی برای این بازیگر است.

کمال، همسران

ناگفته نماند نقشی که فردوس کاویانی را در خاطره ها جاودانه کرد، نقشی بود که در سریال زنانه بازی کرد. این سریال به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سال ۱۳۷۳ از تلویزیون پخش شد. سال هایی که کارگردان های معروف سریال و سریال می ساختند واقعا دیده شد. در اوایل دهه 1970، سیفنا سبک جدیدی در سریال سازی بود و رابطه ای متفاوت بین این زوج نسبت به آنچه در تلویزیون دیده بودیم را نشان می داد. کمال و مهین (نقش مهرانی مهین ترابی) همدیگر را دوست داشتند، به هم نزدیک بودند، شوخی می کردند و حتی دعوا و عصبانیتشان خنده دار و دوست داشتنی بود. اینها در کنار داستان های ساده و جذاب باعث محبوبیت این سریال شد و فردوس کاویانی به یکی از بازیگران معروف آن زمان تبدیل شد. او این محبوبیت را تنها به خاطر بازی شیرینش به دست آورد و با گذشت سالها هنوز در ذهن مخاطبان باقی مانده است.

آژانس دوستی

سریال «آژانس دوستی» با بازی فردوس کاویانی در سال 1357 از تلویزیون پخش شد. سریال 53 قسمتی به کارگردانی احمد رمضان زاده، محرم زینال زاده، همدریزو صلاحمند، مجید جعفری شیرازی، فرامرزی غروکن، کاوه دژکام و اکبر منصور فلاح که در زمان پخش با استقبال مخاطبان مواجه شد. این سریال درباره ماجراهای یک شرکت اجاره خودرو و رانندگان و مسافرانی بود که هر بار ماجراهای متفاوتی داشتند. بازیگران زیادی در این سریال حضور داشتند. از جمله اسماعیل داورفر که نقش آقای رئوفی مدیر آژانس را بازی می کرد. همچنین حسین پناهی، پژمون بزجی، حمید لولایی و اصغر همت. فردوس کاویانی نیز نقش فردوس تهرانی یکی از رانندگان این آژانس را بازی می کرد که با زبان طنز خود باعث جذابیت سریال شد.

محله بروبیا

یکی از خاطره انگیزترین برنامه های تولید شده برای کودکان در دهه 60 برنامه محله بروبیا به کارگردانی داریوش مودبیان و نویسندگی بیژن بیرنگ بود که در سال 61 از تلویزیون پخش شد. این سریال بچه ها را با اتفاقاتی که بیرون از خانه با آن ها مواجه می شوند آشنا می کرد و به زبانی ساده و با داستان های خنده دار علائم راهنمایی و رانندگی را به آنها آموزش می داد.

فردوس کاویانی، محمود جعفری، رضا ژیان، حمید جبلی، اکبر عبدی، آتیلو پسیونی، فاطمه نقوی، حسین افصحی، فاطمه معتمریا و غلامحسین لطفی از جمله بازیگران این سریال کودک بودند که هنوز در ذهن بچه های دهه شصتی باقی مانده است. . کاویانی در محله بربیه دو نقش داشت. یکی از نقش‌های او نقش یک محقق یونانی بود که پسرش او را «پدر عزیز» صدا می‌کرد و هر وقت سؤالی می‌پرسید که پدرش اغلب نمی‌توانست به آن پاسخ دهد. نقش این پسر باهوش که پدرش او را پسر عزیزم خطاب می کرد را آتیلا پسیانی بسیار جوان بازی کرد. علاوه بر این، یکی از نقش های فردوس کاویانی در این سریال، پلیس راهنمایی و رانندگی بود که به کودکان علائم راهنمایی و رانندگی را آموزش می داد و به آنها کمک می کرد تا در جاده ایمن باشند.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما