روزی نو به بهانه سخنان جدید و شگفت انگیز سروش رفیعی

سخنان جدید سروش رفیعی اگرچه از نظر زمانی تازگی دارد، اما مضمونی تکراری و قدیمی است. او به درصدی که فدراسیون همیشه از قرارداد بازیکنان و مربیان سرپیچی می کند معترض است و مثل همیشه سوال می پرسد; این پول کجا خرج می شود؟

سروش می پرسد و این سوال همه فوتبالدوستان است که چرا زمین نداریم؟ کمک داور ویدیویی ندارید؟ امکانات اولیه نداریم؟ ما غذا نداریم و… به این همه «نداشتن» یک جواب دارد و آن «پول نداریم»! پس این پول کجا می رود؟

شما باید از قراردادهای بازیکن و مربی آگاه باشید. هزینه تیم ها هم مشخص است، در لیگ برتر میانگین هزینه هر تیم بین 100 میلیارد تا 200 میلیارد است به جز تیم هایی که بیش از 300 میلیارد مجاز هستند و چیزی که می شنویم این است که اعداد در فوتبال ما خیلی بالاتر از اینهاست. قسمت عمده این هزینه مربوط به قرارداد بازیکن و مربی است که فدراسیون هر ساله درصدی از این مبلغ را دریافت می کند. خودتان محاسبه کنید که این عدد چقدر خواهد بود. این پول علاوه بر مبلغ تبلیغات محیطی و درآمد حاصل از تبلیغات و سایر هزینه هایی است که تیم ها به فدراسیون می پردازند. علاوه بر پول تخلفات انضباطی و موارد دیگر و البته هیچ فدراسیونی در هیچ کجای دنیا این جور پول را از فوتبالیست ها و مربیان نمی گیرد!

این تنها پولی نیست که از بازیکن و مربی گرفته می شود، جدا از مالیات، وقتی بازیکن از تیمی به تیم دیگر می رود، شورای فوتبال اسلحه حق خروج از استان را می گیرد که عدد کمی نیست. و البته معلوم نیست کجا خرج می شود؟ هر وقت از مدیران فوتبال انتقاد می کنند می گویند فدراسیون استقلالی است اما وقتی صحبت از هزینه ها می شود همه از کمبود بودجه گلایه دارند و دنبال کمک مالی به فوتبال می گردند.

ما در ایران انجمنی از بازیکنان و مربیان نداریم که در چنین مواردی حقوق بازیکنان و مربیان را رعایت کنند. بازیکنان و مربیان مانند هر شغل دیگری مالیات می پردازند، اما نمی توانند برای مطالبه حقوق خود به سازمان های خارج از فدراسیون مراجعه کنند. بازیکنان و مربیان مختلف بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که حاضرند از این تعداد برای کمک و افزایش حقوق داوران یا تعمیر زمین یا آوردن تجهیزات و … استفاده کنند، هیچکس با دادن این پول مشکلی ندارد اما هر سال. درصدی از کل گردش مالی فوتبال به حساب فدراسیون می رود و فدراسیون همیشه پول ندارد و فرقی نمی کند رئیس آن کیست. همه شاکی هستند که ما حتی پول چای نداریم!

ای کاش این بار به بهانه گفت و گوی جدید سروش رفیعی، فردی از سازمان گسترده و باسابقه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حاضر می شد و می گفت بودجه ها کجا خرج می شود…

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما