این پایان کار آتویی است، سعید پیرمرد معروفی است!


آفتاب نیوز :

به بهانه اتفاقات اخیر مصاحبه مفصلی با یکی از اعضای مهم کمیته فنی فدراسیون والیبال ترتیب دادیم. نصیر میرفهرایی که یکی از بازیکنان سابق تیم ملی والیبال ایران است در گفتگو با “ورزش سه” اظهارات مهمی را بیان کرد که مشروح آن را اینجا می خوانید:

والیبال ایران تا امروز چه شد؟

باید برگردیم. 18 ماه پیش کمیته فنی داشتیم و اعضای کمیته فنی به فدراسیون پیشنهاد دادند که دو تیم داشته باشیم. باید دو ستاد فنی مجزا داشته باشیم و از همه افراد متخصص استفاده کنیم. به هر حال این پیشنهاد هوشمندانه و خوب بود. امروز ژاپنی ها هم همین کار را کردند و تیمی را راهی مسابقات چین کردند.

البته باید به این نکته هم توجه کنیم که سرمربی ژاپن فلیپ بلین است.

ژاپن در تاریخ والیبال خیلی از ما جلوتر است و عناوین بیشتری دارد اما به نتیجه رسیدند و دیدند با مربی ژاپنی نتوانستند به اهدافشان برسند. بنابراین آنها این اختیارات را به فلیپ بلین، که مشاور و دستیار بود، دادند و گفتند که شما چهار سال اینجا خواهید بود. حالا همه کسانی که والیبال تماشا می کنند از بازی تیم ژاپن لذت می برند.

این موضوعی است که تا 2-3 سال پیش حتی وقتی باختیم لذت می بردیم.

آره. ژاپن الان یک تیم شده و حالا اگر به لیست این تیم نگاه کنید، آنها سه بازیکن 20 ساله دارند و یک پاس 198 سانتی متری تربیت می کنند و یک مدافع زن هم آورده اند که از او و یک بازیکن دیگر استفاده می کند. هم برای خدمات و هم برای پذیرایی و دفاع استفاده می شود. در واقع او چارچوب تیمش را حفظ می کند و گاهی یکی از این بازیکنان را به میدان می آورد و او را برای المپیک 2024 آماده می کند. این کار توسط ژاپنی ها انجام شد.

شما که در کمیته فنی بودید چگونه به این نتیجه رسیدید که آقای آتای می تواند کاری را که آقای بلین انجام داد انجام دهد؟

ما نگفتیم که آقای آتویی می تواند این کار را بکند. به آقای عطایی گفتیم یک تیم داشته باشید و یک تیم دیگر یک تیم داشته باشید. آقای آتویی آمد و گفت ما می خواهیم پوست بگیریم. یعنی ایشان نمی خواست از بازیکنانی که شایسته هستند و الان بازی می کنند استفاده کند. چرا؟ چون می خواست بازیکنان دیگری بیاورد که می توانستند …

بیشتر مراقب باش.

بیشتر مراقب باش. به هر حال شما می دانید که وقتی معلمی که کلاسی را تدریس می کند از دانش آموز پست تر باشد، آن کلاس دیگر کلاس نیست.

حتی به نظر می رسید سعید معروف برای بازگشت به تیم ملی آماده است و شاید یکی از دلایل این اتفاق هم همین بوده است.

در کنار پیشنهادی که دادیم، اسامی را ذکر کردیم و گفتیم که تیم ملی باید از همه شایستگان استفاده کند. اسم آقای معروف، موسوی، میلود آبادی پور و امیر غفور را بردیم و گفتیم اگر نمی خواهید تیم دومی که تشکیل می شود از آنها استفاده می کند و مشکلی نیست. ما به لیگ ملت ها، ارومیه آسیا، چین و مسابقات انتخابی المپیک رفتیم و همه اینها بر دوش 15 بازیکن بود و از هیچکس کمکی نگرفتیم و کار را تقسیم نکردیم.

و سرمایه ها را مثل میلاد عبادی پور سوزاندیم.

بله، میلاد هم رفت. حتی کمیته فنی هم از سعید معروف حمایت کرد چون او همچنان در اروپا بازی می کند.

آیا خارجی ها به کسی پول می دهند؟

الان بزرگ ترین مشکل تیم ملی پاسور است و با این شرایط به کمیته فنی گفتید سعید معروفی معروف را برگردانید اما قبول نکردند؟همین. سطح کاری آقای معروف با سایر بازیکنان متفاوت است و سطح رهبری او نیز در تیم متفاوت است. او پاسوری است که خوب پاس می دهد و تیمش را به خوبی مدیریت می کند. چند عامل برای برنده شدن لازم است؟ آقای آتوی در رسانه های کشور نشست و گفت که این اتفاق باید هر 50 سال یکبار بیفتد که رهگذر سرشناسی مثل سعید بیاید.

آقای عطوی گفت اگر نیازی به بازگشت سعید معروف باشد ما استقبال می کنیم.

چه کسی باید او را برگرداند؟ باید بنشینند و از او بخواهند که بیاید.

پس در کمیته فنی پیشنهاد دادید که سعید معروف برگردد؟

صد در صد.

جواب چه بود؟

گفتند می خواهیم پوست بگیریم. این چه پوستی بود؟ ببینید آقای موسوی را هم نیاوردند و با اصرار ما آوردند. وقتی آقای موسوی را آوردند جنجال پیش آمد، اما ما معتقد بودیم اگر قرار است از بازیکنی استفاده کنید، از قبل بگویید خودش را آماده کند و با این مربیان تمرین کند. بنابراین آمار تمرین را دریافت کنید و بگویید تا سه ماه دیگر شما را دریافت می کنم و از آن استفاده می کنم. اما آقای آتوی که می گوید بازیکن معروفی مثل سعید 50 سال یک بار می آید، چرا او را رها کرد؟ من این موضوع را در جلسه هیئت مدیره مطرح کردم.

در حال حاضر بازیکنان دیگری هم سن و سال سعید معروف در تیم ملی حضور دارند اما فقط معروف که همچنان یکی از بهترین پاسورهای دنیاست مشکل داشت؟

برای مثال. آیا رهبران جهان در حال حاضر کودک هستند؟ نکودا پاسور ژاپنی زمان ما در 37 سالگی بهترین پاسور جهان شد. آقای آتوی نخواست آقای معروف را بیاورد و حتی دیدید که آقای غفور خداحافظی کرد و گفت من نمی آیم. دیدگاه ما چه بود؟ گفتیم باید گروه دیگری تشکیل شود و تیمی برای کمک به این تیم تشکیل شود و اگر کمک می خواهند به آنها دو کمک بدهند. اگر آقای عطایی با این بازیکنان تعامل نداشته باشد، شاید به ناصر افتخار کنم. خوب، من مرد معروف را می گیرم.

به هر حال سعید معروف نام بزرگی در دنیاست.

من همیشه به صندلی اعتقاد داشته ام تیم ملی باید از زمین سنگین تر باشد. همین کم وزنی باعث شد که بگویند ما اینگونه پنهان می شویم و فرار می کنیم. من با بهروز اتویی مشکلی نداشتم و فقط با این روش مشکل داشتم. من می گویم اگر روش را درست کنیم، فرقی نمی کند که چه کسی بالاست.

همه با هم صحبت کردیم و گفتیم راحت است، برویم آقای الکانو را بیاوریم، او را هم آوردیم، نتیجه ای نگرفتیم. من معتقدم این صندلی باید قوی و تعاملی باشد. آقای آتویی توتولو را ترک کرد. آقا مژده رفت کی اومد؟ توتولو رفت، کی اومد؟ وقتی به والیبال نگاه می کنیم فکر می کنیم این بازیکن چقدر می تواند به تیم خدمت کند؟ در بازی های لیگ ملت ها تا پایان بازی هشتم، آرنج ما ثابت نبود و نمی توانستیم آرنج را برای حرکت پیدا کنیم.

شما یک بازیکن جوان به نام آقای جلال را گرفتید و حتی یک بار هم او را جایگزین نکردید. آقای معنوی نژاد که در بازی خود موفق بود را به ایران برمی گردانید و آقای صالحی را می برید و او را هم در زمین نمی گذارید. به نظر من تصمیماتی که روی نیمکت گرفته می شود خوب فکر نشده است.

به هر حال شاید تیم ما خوب بازی می کند اما این جایگاه والیبال ما نیست. در بحث شایسته سالاری، آلمان گروزر را که 6 سال از تیم ملی دور بود، برگرداند. در واقع مربی آنها متوجه شد که این بازیکن می تواند کمک کند و ممکن است سهمیه المپیک را نگیرد اما ایران برنده شود. آنها به دنبال بازیکنانی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند، اما ما به دنبال یک برتری هستیم.

فکر می کنی سعید معروف و امیر غفور می خواستند به تیم ملی برگردند اما از این طرف تمایلی وجود نداشت؟

ندیدم کسی بگوید با امیر غفور و سعید معروف رفتیم و صحبت کردیم. شاید زنگ زدند و تماس گرفتند اما این بازیکنان با کال نمی آیند و فریم دارد. اگر بخواهیم بازیکنی بیاوریم، فدراسیون، هیات مدیره و کمیته فنی بنشینند و بگویند دعوت کنیم و حرف های او را بشنویم. اگر نخواهیم بیاوریم، هزار بهانه پیدا می کنیم; یا می گوییم می خواهیم پوست بریزیم یا می گوییم هر 50 سال پاسور مثل سلبریتی می آید و من او را کنار می گذارم! این صحبت ها کاملاً نامناسب است.

پس محمد موسوی نیامد؟

به آقای موسوی نگفتند که بیاید و از طرف کمیته فنی پیشنهاد شد و بعد صحبت کردند. در واقع بزرگترین بار روی دوش اوست و هر بار که توپ می رود باید به هوا بپرد. او تا جایی که می توانست به تیم کمک کرد، اما خوبیش این بود که سعید معروف در کنارش بود و بیشتر به ما کمک کرد و بچه ها راحتتر توپ را زدند. اگر در چند بازی از او استفاده می کردند، والیبالیست های ما نتیجه بهتری می گرفتند نه رتبه چهاردهم لیگ ملت ها. این نتایج را در مسابقات انتخابی المپیک ثبت کنید. تیم ما چارچوب منظم و ثابتی ندارد. سه بازیکن به طور همزمان تعویض شدند و بازیکنان به گونه ای آمدند که انگار هرگز با هم بازی نکرده اند.

حتی همه می گفتند قدرت تیم ملی پشت خط بانوان است اما در این تورنمنت این جایگاه ضعیف شد و با استقبال شدید در پست انتقال فرار کردیم.

همه چیز بستگی به این دارد که بچه های روی نیمکت چقدر می توانند به آقای آتوی توصیه کنند و او چقدر می تواند این حرف ها را قبول کند. من به عنوان یک مسئول و یک پیشکسوت همیشه دوست دارم تیم ما خوب بازی کند اما باید قبول کنیم که والیبال ما آسیب دیده است. والیبالیست ما به جای خود ضربه زد و از دنیا عقب افتاد. شما به لیگ ما نگاه کنید. 4-5 ماه دیگر لیگ را تمام می کنیم.

چرا؟ آیا یک بازیکن نباید از لیگ خارج شود؟

به بازیکنی که یکشنبه در ارومیه بازی کرده به او می گویند چهارشنبه در تهران بازی کند و دوباره به او می گوییم برگرد و در ارومیه بازی کند. چرا برای زودتر انجام دادن کارها عجله داریم؟ آمار بگیرید و ببینید کدام تیم در دنیا اردوی 4 ماهه دارد؟ بازیکنی از لیگ می آید و یک هفته به او مرخصی می دهند و می آید بازی کند. ما باید راهمان را تغییر دهیم. اگر با این روش پیش برویم نتیجه نمی گیریم و والیبالمان افت می کند.

انتخابی المپیک تمام شد و شاید معجزه ای رخ ندهد. به نظر شما سال آینده مربی خارجی بیاوریم تا نتیجه بگیریم؟

قبول دارم یک مربی باتجربه و اثبات شده از خارج از کشور بیاوریم و یک دستیار خوب برایش بیاوریم. در ضمن چند مربی ایرانی هم داشته باشیم تا قبل از المپیک با بچه های ما کار کنند.

به نظرم بلند مدت باشه بهتره

همانطور که ژاپنی ها با آقای فلیپ بلین قرارداد بستند، باید چهار سال با او قرارداد ببندند و کمی بیشتر از رده جوانان استفاده کنند و آنها را لایق بگذارند. جوانان در کنار شایسته ها شایسته هستند.

به نظر شما کدام مربی برای تیم ملی ایران مناسب تر است؟

نام های مختلفی مانند Heinen، Belangini و Antiga ارائه می شود.

وقتی خواستیم آقای الکانو را بیاوریم همان 4-5 مربی منتظر بودند.

اما آنها باید صحبت کنند و ببینند شرایط آنها چگونه است؟ اونا هم قبول دارن؟

مثلا به آنتیگا گفتند بیا دستیار شو اما او گفت من دستیار نمی شوم. باید بررسی کنیم و شرایط آنها را ببینیم

از نظر حقوق و شرایط چه انتظاری دارند؟

این فرآیندی است که باید شروع شود و درباره آن صحبت شود. تیم والیبال ما به یک مربی خارجی خوب نیاز دارد.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما