کبودی پوست نشانه بیماری است


آفتاب نیوز :

در اثر زمین خوردن یا آسیب جسمی به رگ های خونی زیر پوست فشار وارد می کنند که باعث ایجاد زخم روی پوست می شود. این عارضه در افراد میانسال بیشتر دیده می شود، زیرا پوست آنها نازک تر است و رگ های خونی آسیب دیده است.

زمانی که خونریزی از زخم بیش از 10 دقیقه طول بکشد، کبودی‌های مکرر و غیرقابل توضیح هفته‌ها طول بکشد تا بهبود یابد و بریدگی‌های کوچک به کبودی‌های دردناک و بزرگ‌تر تبدیل شوند، کوفتگی یک اورژانس محسوب می‌شود. همچنین در برخی افراد این کبودی ها ارثی است.

در غیر این صورت کبودی می تواند نشانه بیماری های جسمی دیگری باشد که در زیر به آنها اشاره می شود:

بیماری کبد: افرادی که الکل مصرف می کنند بیشتر در معرض نارسایی کبد هستند. بیماری کبد سیروز نامیده می شود و از تولید پروتئین مورد نیاز برای لخته شدن خون توسط کبد جلوگیری می کند. در اثر این بیماری پوست زرد می شود، رنگ ادرار تیره می شود و پاها متورم می شوند.

اختلالات خونی: اختلالات خونی ارثی باعث می شود که خون در بدن به آرامی لخته شود و گاهی اوقات به طور کلی از لخته شدن آن جلوگیری می کند. بیماری فون ویلبراند یکی از این اختلالات خونریزی دهنده است که ناشی از کمبود پروتئین فون ویلبراند است که در لخته شدن خون موثر است.

کمبود ویتامین: کمبود ویتامین C منجر به اسکوربوت می شود که باعث خونریزی لثه و تاخیر در بهبود زخم می شود. تزریق ویتامین K به بدن باعث تشکیل لخته های خونی می شود که از خونریزی در کودکان جلوگیری می کند. همچنین بزرگسالانی که کمبود ویتامین K دارند با همین مشکل مواجه هستند اما می توانند با مصرف مکمل ها آن را حل کنند.

سرطان: لوسمی بر مغز استخوان و گردش خون در بدن تأثیر می گذارد و می تواند منجر به خونریزی لثه و کبودی آسان شود.

واسکولیت (التهاب رگ های خونی): انواع مختلفی از بیماری های ناشی از التهاب رگ های خونی به عنوان واسکولیت شناخته می شوند. علاوه بر کبودی، وجود زخم، تنگی نفس، پیدایش لکه های ارغوانی و بی حسی از دیگر علائم است. برای درمان این مشکل استروئید تجویز می شود.

تداخلات دارویی: داروهای ضد افسردگی مانند سلکسا و پروزاک خطر خونریزی را افزایش می دهند زیرا در جریان خون و التهاب اختلال ایجاد می کنند. همچنین داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین اثرات مشابهی دارند.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما