وعده فرش قرمز به غلات


آفتاب نیوز :

گندم، جو، برنج، شکر و پنبه 5 محصول استراتژیک هستند که وزارت جهاد کشاورزی برای آنها برنامه خودکفایی 100 درصدی را اجرا می کند. در این زمینه گندم یک محصول استراتژیک از نظر تامین و تضمین امنیت غذایی است و در راس هرم غذایی جهان قرار دارد.

امسال تولید و تحویل غلات مشکل بود. در سال زراعی 1402-1401، دولت از میزان تولید غلات شگفت زده شد، زیرا طبق آمار تولید سال قبل، در سال جاری حدود 8.5 میلیون تن گندم برداشت می شود. اما ناگهان این تعداد افزایش یافت.

تولید غلات کشور طی دهه

بر اساس آمار منتشر شده، خرید تضمینی گندم در دهه گذشته از سال 1392 تا 1402، 6 میلیون و 716 هزار تن (92-93)، 8 میلیون و 82 هزار تن (93-94)، 11 میلیون و 531 هزار تن (95-94) بوده است. 8 میلیون و 871 هزار تن (95-96)، 9 میلیون و 465 هزار تن (96-97)، 7 میلیون و 716 هزار تن (97-98)، 8 میلیون و 500 هزار تن (98-99)، 4 میلیون و 650 هزار تن تن (1400)، 7 میلیون و 450 هزار تن (1401) و حدود 10 میلیون و 350 هزار تن (1402).

در سال 95 با تولید بیش از 14 میلیون تن گندم و خرید تضمینی بیش از 11 میلیون تن، خودکفایی پس از قریب به 13 سال تکرار شد که اولین جشن خودکفایی پس از انقلاب در سال 1362 برگزار شد. .

تداوم تولید موضوع مهمی است که در ایران کمتر در حوزه کشاورزی به آن توجه شده است و هر ساله با مازاد و کمبود مواجه هستیم.

بررسی اشتباهات محاسباتی دولت در قبال کشاورزان

ادامه روند تولید به بازگشت سرمایه از بازار بستگی دارد. زمانی که تولیدکننده ای محصولی تولید یا کشت می کند، این اقلام باید در بازار فروخته شود و هزینه آن به چرخه تولید برگردانده شود تا تولید و کشت ادامه یابد. صندوق به اصطلاح عملیاتی فعالان از محل هزینه فروش محصولات قبلی تامین می شود.

برخی از محصولات مانند گندم و روغن نباتی بر اساس سیاست بالادستی و برای تامین امنیت غذایی توسط دولت خریداری می شود. عدم پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی دولت شکایت هایی را در پی داشته است.

به تعویق انداختن مطالبات کشاورزان آنها را از ادامه کار منصرف می کند. تاخیر در قیمت محصولات اتفاق جدیدی نیست و در سال 1400 به دلیل تاخیر در پرداخت قیمت محصولات کلزا متضرر شدند و همین امر باعث نارضایتی آنها شد. بنابراین، برخی از تولیدکنندگان کلزا شروع به کشت محصولات دیگر کردند.

کیوان فرهنگ آسا، فعال و پژوهشگر بخش کشاورزی گفت: تاخیر در تسویه مطالبات خسارتی به کشاورزان وارد کرده و کشاورزان به کشت محصولات دیگر روی آورده اند و به همین دلیل در سال گذشته کاشت کلزا کاهش یافته است. ” در منطقه مستعدی مانند خوزستان که 120 تا 130 هزار تن کلزا زودتر کاشته و جمع آوری شده بود، امسال این رقم به 40 تا 50 هزار تن رسیده است در حالی که دو سال پیش در این منطقه بذر کلزا کم بود. سال گذشته بدبینی مدیران امانت و به تعویق افتادن مطالبات کشاورزان باعث شد تا از کاشت این محصول روغنی دوری کنند.

به گفته فعالان این بازار، امسال نیز مطالبات با تاخیر مواجه شد و 30 درصد از پول کلزاکاران پرداخت نشد. با جایگزینی زودهنگام گندم در فروردین ماه، قیمت سایر محصولات اساسی مانند کلزا، آفتابگردان، سویا و … نیز تغییر کرد و قیمت کلزا از 22 به 30 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

تجربه دیگری در زمینه پرورش و تحویل بذر. علی کالی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: با وجود گذشت نزدیک به 6 ماه از تحویل بذر به شرکت های تحت قرارداد وزارت جهاد کشاورزی، تسویه کامل آنها انجام شده است. . هنوز انجام نشده است

پرداخت مطالبات گندم کاران در سال جاری به سرنوشت دو برداشت قبلی رسید. حدود 10 میلیون و 350 هزار تن گندم برای کشور خریداری شد که مبلغ آن 155 هزار صوم است. از این مبلغ 110 همات پرداخت شد و با وعده پرداخت تا پایان شهریور ماه که بعداً به پایان مهر ماه موکول شد، دولت همچنان 45 همات به گندمکاران بدهکار است.

لازم به ذکر است آخرین پرداخت ارز دولتی به کشاورزان اوایل مرداد ماه بوده است.

قانون و تعهدات دولت در عدم پرداخت به موقع

به طور میانگین در سال های گذشته پول گندم دولتی در 28 روز پرداخت می شد. بر اساس مصوبه داخلی شورا در مورد قیمت گذاری عمده محصولات کشاورزی در سال گذشته، مقرر شد حداکثر قیمت گندم پس از 48 ساعت تحویل شود. همچنین در قانون آمده است که اگر تاخیر بیش از یک ماه باشد، غرامت تاخیر بر اساس نرخ بانکی پرداخت شود.

به گفته معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، روز شنبه 20 شهریور مقرر شد تا 10 روز آینده (30 شهریور) تمامی وجوه گندمکاران تامین و پرداخت شود. البته رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که تا اواسط شهریورماه تسویه حساب به پایان می رسد و بیشتر مطالبات گندمکاران پرداخت می شود. مدیرعامل شرکت بازار دولتی ایران نیز گفت: مبلغ پرداختی برای خرید تضمینی گندم 11 هزار و 500 تومان بوده که به زودی این مابه التفاوت پرداخت خواهد شد. سعید راد گفت: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه در تدارک تامین میزان لازم است.

سپس سازمان برنامه و بودجه کشور با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد تا پایان مهرماه مابقی مطالبات کشاورزان که تاکنون حدود 71 درصد آن (110.7 همات) پرداخت شده است، رفع می شود. . رئیس شورای اسلامی شهر در پاسخ به جمعی از نمایندگان مردم که خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران بودند، از تشکیل جلسه ای در خصوص پرداخت حقوق گندمکاران خبر داد. مطالباتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در آن حضور داشت. بر اساس پیگیری های انجام شده تا 10 روز آینده کل وام کشاورزان پرداخت می شود.

الزامات کیفیت و واردات

با وجود تولید گندم در کشور، بخشی از آن نیز از خارج از کشور وارد می شود. به گفته رئیس بنیاد ملی گندم کاران، این حجم واردات مربوط به نیاز صنایع غذایی است و گندم مورد نیاز نانوایی ها به طور کامل از داخل تامین می شود.

بر اساس آمارها در 5 ماهه امسال 535 میلیون دلار گندم وارد کشور شده است. همچنین رئیس گمرک ایران درباره بیشترین کاهش ارزش کالاهای وارداتی در 6 ماهه امسال گفت: برنج 49.78 درصد و گندم 49.23 درصد. ذرت، سویا، روغن آفتابگردان، برنج، گندم، روغن سویا خام، جو و روغن پالم عمده‌ترین محصولات وارداتی به کشور بودند که 55.23 درصد وزنی و 19.73 درصد از نظر ارزشی را به خود اختصاص دادند. .واردات کشور تفکیک شده است.

برخی کارشناسان درباره کیفیت گندم تولید داخل می گویند به دلیل خشکسالی و کاهش مواد آلی خاک، گندم کشت شده کشور کیفیت خوبی ندارد و برای بهبود آن باید با گندم مرغوب وارداتی مخلوط شود. . غذا بیژن نوروز مقدم رئیس سابق اتحادیه نان های سنتی درباره طرح تحویل آرد غنی شده به نانوایی ها گفت: گندمی که در برخی مناطق کشور کشت می شود پروتئین ضعیف تری دارد و باید با گندم قوی تری مخلوط و سپس به کارخانه های آرد فرستاده شود. آسیاب مشکل کیفیت آرد ایجاب می کند که گندم با ارقام خارجی یا داخلی غنی تر مخلوط شود تا کیفیت آرد بهبود یابد.

وضعیت تولید غلات در کشور

در ادامه رسول خدابخشی، پژوهشگر حوزه غلات و کارشناس صنایع غذایی، درباره وضعیت کشت گندم در کشور گفت: پاسخ این سوال را به صورت قیاسی بررسی می کنیم. ایران 6.8 میلیون هکتار و آلمان 6.5 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دارند. برداشت ایران از این اراضی حداکثر 13.8 میلیون تن است و این رقم برای آلمان 22 میلیون تن است.

وی در تشریح تفاوت این دو آمار افزود: بخشی از این تفاوت در نوع نگاه به این دو کشور است. در ایران 30 درصد برداشت به ضایعات تبدیل می شود که این به دلیل برداشت با ماشین هایی است که تکنولوژی آن دو دهه قدمت دارد و مقداری از گندم در هنگام برداشت خرد می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در کشوری مانند آلمان از نوع اصلاح شده بذر استفاده می شود که هر 3 سال یک بار آن را عوض می کنند در حالی که در ایران یک بذر بیش از ده سال کشت می شود و فرقی نمی کند در دوره بارندگی کم یا زیاد یعنی محصول تحت تاثیر آفات خراشیده شده باشد یا نباشد.

این کارشناس حوزه حبوبات خاطرنشان کرد: به کیفیت پایین نان، آرد سفید نشده می گویند، زیرا در همه انواع آرد درصدی وجود دارد; مثلا آرد نان لواش 19 درصد نشاسته دارد.

چرا سنگ روز به روز سفیدتر می شود؟

خدابخش افزود: پروتئین کم منجر به خشکی نان می شود. اگر نان سنگی در سال های گذشته رنگ تیره ای داشت به دلیل سیاهی بیشتر نیست، بلکه این تیره بودن به دلیل نوع گندم است. نوع گندم ایرانی به دلیل پروتئین کم زرد و سفید است. بنابراین آرد استخراج شده نیز سفید است. اما گندم های خارجی بسته به نوع گندم قرمز می شوند و آرد به دست آمده از آن تیره می شود.

این محقق غلات گفت: ایران 2500 نوع گندم داشت که 400 تا 500 نوع آن به دلیل مدیریت نادرست از بین رفت. در حال حاضر کارخانه های آرد ایران با ظرفیت 30 درصد و حتی کمتر کار می کنند و این در حالی است که یکی از مدرن ترین کارخانه های آرد در منطقه با ظرفیت بالا برای ایران است.

خدابخشی با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم گندم یک هزار و 300 لیتر آب مصرف می کند، گفت: بهترین زمین با یک میلیون و 800 هزار تن آرد به دست آمده از غلات آن متعلق به کردستان است که مناسب کارخانه های تولید کلوچه و کیک است. علاوه بر این می توانیم بازار آرد سوریه و کشورهای حوزه خلیج فارس را با گندم روسی پوشش دهیم. ظرفیت انبار آرد ایران از 23 تا 27 میلیون تن است و بازار داخلی به 10 میلیون تن گندم نیاز دارد. همچنین با توجه به انرژی ارزان و غنی ایران در مقایسه با زغال سنگ ترکیه، می توانیم آرد ارزان تری را به بازار جهانی وارد کنیم.

فرصت ها در زمینه گندم و آرد

بر اساس آمار ارائه شده می توانیم 21 میلیون تن ذخیره سازی گندم استاندارد داشته باشیم. در حال حاضر روسیه، همسایه شمالی ایران، بزرگترین تولیدکننده گندم در جهان است که درخواست تحویل این گندم به ایران را داده است، اما بنا به دلایلی این کار انجام نشد و امروز ترکیه این گندم ها را خریداری کرد و بازار را پوشش داد. آرد عراقی

باید گفت ایران حدود 400 کارخانه آرد دارد و نیاز ایران به گندم 12 میلیون تن است و برای پیش بینی وضعیت بحرانی این رقم به 15 میلیون تن می رسد در حالی که ظرفیت ذخیره سازی آن در ایران 21 میلیون تن گندم است. که 6 میلیون باقیمانده می تواند گندم روسیه را جذب کند.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما