علت تپش قلب بعد از خواب چیست؟


آفتاب نیوز :

ضربان قلب سریع در ابتدای روز و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

اضطراب

استرس و اضطراب باعث ترشح هورمون های استرس می شود. این هورمون ها به نوبه خود می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند. سطوح بالای اضطراب می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. اگر از افسردگی رنج می برید یا اضطراب و استرس زیادی دارید، ممکن است صبح با قلب تند از خواب بیدار شوید.

قند خون

پس از عبور از روده کوچک، قندی که مصرف می کنید جذب جریان خون می شود. مصرف زیاد شیرینی ها می تواند قند خون را افزایش دهد. این پدیده به پانکراس سیگنال می دهد تا انسولین آزاد کند که می تواند آن را به انرژی تبدیل کند. بدن شما ممکن است افزایش قند خون و انرژی را به عنوان استرس تفسیر کند و هورمون های استرس را آزاد کند. همراه با ضربان قلب سریع، ممکن است عرق کنید و سردردی بگیرید که برخی افراد آن را «سردرد قندی» می‌نامند. کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند نان سفید یا پاستا، می توانند همین اثر را داشته باشند، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) رایج‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم است و زمانی رخ می‌دهد که حفره‌های فوقانی قلب با حفره‌های پایینی هماهنگ نباشد. AFib معمولا باعث ضربان قلب سریع می شود. AFib خود یک خطر جدی نیست، اما در برخی موارد می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد و نیاز به درمان داشته باشد.

آپنه خواب

آپنه یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث قطع یا کاهش تنفس برای مدت کوتاهی (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می شود و هر مکث می تواند چند ثانیه طول بکشد. یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که آپنه خواب خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می دهد. کاهش ناگهانی سطح اکسیژن خون می تواند فشار خون را افزایش دهد و بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد کند.

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که معمولا در قهوه، چای و کاکائو یافت می شود. این ماده مغز و سیستم عصبی مرکزی را برای افزایش هوشیاری تحریک می کند. در برخی افراد، کافئین بیش از حد می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و باعث عصبی شدن و اضطراب شود.

ترور شب

کابوس ها و کابوس ها شما را با قلب تپنده بیدار خواهند کرد. وحشت شبانه نوعی اختلال خواب است که در آن فرد در حالت ترس از خواب بیدار می شود. این بیماری در کودکان خردسال بیشتر دیده می شود.

سرماخوردگی یا تب

هر گونه تغییر ناگهانی در دمای بدن، مانند تب یا لرز، می تواند باعث تغییر در ضربان قلب شود. در چنین شرایطی، بدن با تحریک فرآیندهای تنظیم دما، که شامل اتساع و انقباض عروق خونی در پوست است، پاسخ می دهد. در چنین شرایطی ضربان قلب افزایش می یابد، زیرا بدن برای حفظ دمای طبیعی خود (37 درجه) باید بیشتر تلاش کند.

تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید می کند. این وضعیت می تواند متابولیسم را تسریع کند و باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم و کاهش وزن ناخواسته شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی می تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود. در طول چرخه قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون افزایش و کاهش می یابد. طبق یک مطالعه در سال 2016، چرخه قاعدگی می تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در دوران بارداری تپش قلب را تجربه کنید. افزایش مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری می تواند باعث شود که قلب شما ۱۰ تا ۲۰ بار در دقیقه سریعتر از حد طبیعی بزند. در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، کاهش تولید استروژن با افزایش ضربان قلب همراه است. این می تواند باعث ضربان قلب سریع و آریتمی های بی ضرر شود.

چگونه از شر دل درد خلاص شویم؟

درد قلب معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشید و بیماری قلبی زمینه ای برای شما تشخیص داده شده باشد. علائم و ضربان قلب نامنظم در عرض چند ثانیه پس از بیدار شدن با چند نفس عمیق و آرام ناپدید می شوند. همچنین سعی کنید از عواملی مانند استرس و اضطراب که باعث تندتر شدن ضربان قلب شما می شود دوری کنید.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما